dimarts, 7 de gener del 2014

MEMÒRIA del Projecte Final

Projecte Aprenentatge significatiu: TIC




1.     Introducció
Hem de tenir en compte que des de ja fa uns anys les noves tecnologies han anat avançant de forma molt ràpida en la societat de canvi constant en què estem vivint. També hem de tenir en compte que les persones que ja són més majors han viscut uns temps molts diferents als nostres que vivim els joves d’avui dia i que a molts d’ells els agradaria posar-se al nostre nivell en quant a NTIC però que a vegades els costa molt donar el pas perquè creuen que no seran capaços o que hauran d’invertir molt de temps en aprendre-ho i que després no ho faran servir.
El que es pretén amb aquesta activitat és que les persones que s’havien plantejat aprendre’n, o almenys introduir-se a aquest món aconsegueixin l’objectiu que elles mateixes havien proposat. I que realment els suposava un repte molt gran. Per tant és una motivació personal i surt d’un ‘problema’ real en un context personal.
Per desenvolupar aquest projecte hem comptat amb l’ajuda de la psicopedagoga com a mestra i punt de suport a les alumnes i també de guia.
El projecte que s’ha portat a terme consta de parts diferenciades i el que trobem primer de tot és la fitxa de disseny, i és on s’expliquen les sessions i les característiques generals del projecte i la relació que es manté amb l’aprenentatge significatiu i el paradigma constructivista. A continuació es fa una descripció de les sessions i ja per acabar hem definit els processos d’avaluació que s’han portat a terme. Hi ha una avaluació de l’aprenentatge que han fet els alumnes i també una avaluació de la tecnologia utilitzada al llarg del procés. Aquesta darrera ens serveix per veure possibles canvis a fer si tornem a portar a terme aquest projecte i quins són els punts forts a mantenir.
Al final de tot trobem l’annex que m’ha servit per fer una autoavaluació del que ha estat el projecte i també de com he portat el desenvolupament de l’assignatura en general.



TÍTO L DE L’ACTIVITAT
UTILITZEM L’ORDINADOR
Agents personals

-    Aprenents: grup de 2 senyores majors de més de 50 anys.
-    Mediadora: Mestra d’Educació infantil i estudiant de psicopedagogia (jo)
ordinadors amb connexió a Internet, Internet, processador de textos – Microsoft Word-, gmail, skype i facebook.
Tecnologia mediadora
-    Ordinadors amb connexió a Internet
-    Internet
-    Cercador Google
-    Processador de textos – Miscrosoft Word.
-    Gmail
-    Skype
-    Facebook
Problema de partença
Són dues senyores que tenen els seus fills a estudiar i es volen comunicar amb ells a través d’una videoconferència però que no saben utilitzar les noves tecnologies.
Característiques del problema

Es tracta d’un problema ben estructurat ja que, parteix d’un estat inicial ben definit, persegueix un objectiu conegut i  posseeix respostes correctes.
Presenta un grau de complexitat elevat pels aprenents ja que per poder-lo solucionar es necessiten una sèrie de factors molt importants i l’activitat es realitzarà en parella ja que així és fàcil adaptar-se a les necessitats que cadascuna tingui.
També el podem considerar ben situat per partir d’un context real i al que les alumnes.
És un problema que utilitza regles ja que s’han de seguir uns passos concrets per adquirir l’aprenentatge i fer que sigui significatiu.
Com sorgeix el problema
Les dues senyores ja són més majors i van acabar l’educació molt aviat ja que en aquell temps s’havia anar a treballar ben aviat per ajudar a la família. El cas és que els fills menors han partit a estudiar i volen comunicar-se amb ells i a la vegada veure’ls ara que és possible a través de les noves tecnologies.
Context de l’activitat
Es tracta d’un problema que es dona en un context informal (a casa), dues senyores de més de 50 anys i que mai de la vida havien tingut la necessitat d’utilitzar les noves tecnologies. El nivell que presenten les aprenents són molt baixos i la situació socioeconòmica és mitjana - alta.
Característiques dels aprenents
    - Cognitives: La veritat és que són dos nivells molt baixos en quant a coneixements informàtics i per no dir que gairebé nuls. No tenen un bon domini de l’ordinador.
    - Emocionals: Són persones amb una gran
    - Actitudinals: Són dues senyores amb moltes ganes d’aprendre i molt motivades per aconseguir el seu objectiu tot i que els costa mantenir la paciència algunes estones.
Competències a assolir
-   Tractament de la informació.
-   Progressió en el coneixement i domini de la competència digital.
-   Tractament de la competència digital.
-   Aprendre a aprendre.
-  Competència social i ciutadana
Objectius

-    Aprendre els conceptes bàsics per fer ús de l’ordinador.
-    Aprendre les eines bàsiques per fer ús de l’ordinador.
-    Iniciar-se en l’ús de les noves tecnologies.
-    Aprendre com utilitzar un processador de textos.
-    Aprendre a fer ús del teclat.
-    Aprendre a fer recerques a través del cercador Google.
-    Fer una adreça de correu electrònic.
-    Fer una videoconferència amb el seu fill/a
-    Treballar Internet, accés, connexió.
Continguts

Conceptuals
- Compte de correu electrònic.
- Programa Skype.
- Xarxa social Facebook.
- Cercador Google i utilitats.

Procedimentals:
- Saber encendre i apagar l’ordinador.
- Saber emprar el ratolí i el teclat.
-  Utilitzar el processador de textos (Word).
- Cerca d’informació per Internet que li resulti interessant.
- Crear un compte de correu electrònic.
- Crear un compte de Facebook i saber accedir-hi.
- Crear un compte a l’Skype i saber accedir-hi.
- Ser capaç d’elaborar un correu electrònic.
-Ser capaç de portar a terme una conversa a través de videoconferència.

Actitudinals:
- Respectar les explicacions.
- Mostrar interès per l’ús de l’ordinador en general.
- Participar activament en les activitats.
- Mostrar actitud positiva en l’ús de les tecnologies.
- Mostrar actitud de col·laboració i ajuda vers l’altra aprenent.

Seqüència d’activitats

- Sessió 1: Coneixements previs. Iniciació amb l’ordinador. Encendre, apagar, ús de teclat i ratolí.
-  Sessió 2: Creació compte  de correu electrònic i enviament d’un missatge.
-  Sessió 3: Creació d’un compte a l’Skype i ús d’aquest amb videoconferència entre elles.
-  Sessió 4: Creació d’un compte de Facebook i utilització d’aquest.
-  Sessió 5: Redacció d’un text amb el processador Word.
-  Sessió 6: Establir videoconferència amb el seu fill/a.
Paper mediador de les TIC
Utilitzarem els ordinadors amb connexió a Internet per realitzar totes aquestes accions. La connexió serà mitjançant wifi ja que el tenen contractat a casa.
Fonamentació psicopedagògica
Per decidir aquest problema m’he basat en la teoria de l’aprenentatge significatiu d’Ausubel, aprofitant una necessitat real d’aquestes dues senyores (elles són qui volen aprendre).
Tanmateix, tinc en compte la concepció constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge (Piaget i Vygotski), plantejant activitats en les que els alumnes han de construir el coneixement amb el suport de les noves tecnologies.
Procediments i criteris d’avaluació
Realitzarem una avaluació continua basada en tres moments:
-    Inicial: valorarem els coneixements previs abans de començar l’activitat.
-    Formatiu: observarem sistemàticament tot el procés i els progressos que van assolint els aprenents.
-    Final: valorarem els coneixements que han assolit una vegada finalitzada l’activitat i si s’ha donat un canvi conceptual i pràctic  o no en els alumnes.
Tindrem en compte els següents criteris d’avaluació
-    Mostra interès per l’ús de l’ordinador.
-    S’inicia en l’ús de diferents programes informàtics.
-    Coneix el passos a seguir per entrar als diferents programes utilitzats.
-    Coneix els passos a seguir per portar a terme la videoconferència
-    Participa en les activitats proposades   
Temporització
Aquesta activitat es realitzarà durant un mes i mig mitjançant sessions d’una hora i mitja a la setmana.

3.     Mapa conceptual

 


4.     Descripció


En aquesta secció el que faré serà explicar cada una de les sessions que hem  portat a terme del projecte.
Com ha heu pogut veure a la fitxa de disseny és una activitat que es porta a terme amb dues senyores ja més majors que en la vida han tingut les noves tecnologies presents en el seu dia a dia, però ara que els fills més petits han partit a estudiar, els fa il·lusió això de poder-se connectar amb ells a temps reals per poder-los veure i sentir-los.
Cadascuna de les sessions serviran per treballar diferents objectius a assolir.
Sessió 1: Coneixements previs. Iniciació amb l’ordinador. Encendre, apagar, ús de teclat i ratolí. En aquesta sessió es mostraven una mica nervioses ja que era la primera i no havien utilitzat cap ordinador mai.
En aquest cas comencem per descobrir quin és el botonet d’encendre l’ordinador portàtil que utilitzen les dues senyores a partir de l’exemple del meu. A continuació expliquem una mica quan i com farem servir el teclat de l’ordinador i també el ratolí. Hem donat la possibilitat d’utilitzar el tàctil que ve incorporat al portàtil o d’utilitzar-ne un d’extern. Les dues s’han decantat per l’extern ja que els sembla que els anirà millor –tot això abans de començar-.
Aquesta sessió consistirà en encendre l’ordinador, fer anar el ratolí a diferents icones de l’escriptori i aprendre a obrir programes per practicar el doble clic amb el ratolí sense que es desplaci.
Ja el darrer quart d’hora l’hem dedicat a explicar com s’havia d’apagar l’ordinador per elles portar-ho a la pràctica al finalitzar la sessió.

Al principi els ha costat molt això de tenir domini del ratolí i també de fer el doble clic, algunes vegades es desanimaven però ho seguien intentant. 

Sessió 2: Creació d’un compte  de correu electrònic i enviament d’un missatge.
Al llarg de la segona sessió el que farem serà, aplicar l’encendre l’ordinador i buscar l’icona de l’internet per entrar a google i buscar com crear un nou compte de gmail.  Una vegada trobada la pàgina indicada seguirem el procés per crear el compte de gmail. Després de crear-lo el que farem serà fer una redacció d’un correu pel seu fill i així aprendrem a on es posa la direcció a què ho volem enviar, què és l’assumpte, i on hem d’escriure el que desitgem. Finalment saber on s’ha de clicar per enviar.
La sessió d’avui ja els ha costat una mica més, ja que estaven una mica insegures i sobretot els feia una mica de por la privacitat de totes les dades que anaven introduint quan se les demanaven. Al principi es miraven entre elles i es demanaven a veure si ho feien bé però mica en mica han agafat coratge i han seguit endavant. La veritat és que a l’acabar la sessió les dues se n’han anat molt contentes i amb ganes de seguir practicant a casa. 


Sessió 3: Creació d’un compte a l’skype i ús d’aquest amb videoconferència entre elles. Aquesta sessió segueix la mateixa estructura que l’anterior però en tost de buscar al google com crear la sessió s’obre directament el programa de l’skype i es segueix tot el procés des d’allà.
Ha estat una sessió molt divertida i amb un canvi d’actitud per part de totes dues considerable i molt bo. Han deixat una mica la inseguretat de banda i s’han atrevit a fer el procés una mica més per “lliure”. Sempre sota la supervisió però no tant de demanar. Evidentment si en algun moment creia convenient intervenir amb una o amb altre o amb les dues, ho feia. 


Sessió 4: Creació d’un compte de facebook i utilització d’aquest. Farem el mateix que les altres vegades. Aquest cop se’ls facilita un paperet amb la direcció www.facebook.com perquè siguin elles per si soles que vagin fent la creació d’aquest compte. Després d’haver-la creada el que farem serà buscar als seus fills i/o coneguts per agregar-los com amics i poder establir una conversa amb ells si estan connectats. Sinó ho farem des de la meva direcció de facebook per poder practicar una mica i ja començar a establir la videoconferència. Aquest cop seré jo que lis farà la cridada. Quan ha arribat aquest moment una de les dues ha començat a agobiar-se perquè hem deia que li havia sortit una pantalleta a l’ordinador que li preguntava no sé què... Quan els ho he explicat ja ha estat, han acceptat i hem començat a parlar. Al principi els ha fet molta gràcia  ja que ens trobàvem al mateix lloc i parlar per allà se’ls feia complicat.

Sessió 5: Redacció d’un text amb el processador word. En aquesta sessió donarem algunes consignes sobre el programa. Sobretot practicarem l’escriure i el poder posar justificats els paràgrafs, canviar de color la lletra i poder fer el subratllat de color. També posar en negreta, cursiva i subratllat i canviar el tipus de lletra. Per finalitzar ensenyarem a posar un títol. Si ens sobrés una mica de temps ja veuríem concretament interessos i sinó practicaríem una mica el que hem après sobre facebook i skype fins el dia d’avui.
La sessió  ha estat molt profitosa tot i que al principi no sabien què escriure i ho feien molt a poc a poc s’han animat i han estat molt participatives. Han fet moltes preguntes sobre els icones que apareixen dalt el document a l’hora d’escriure. Demanaven per a què serveix el copiar i tallar, ja que no li veien molt de sentit, i a molts altres botonets (com deien elles) que no serveixen per res, esborres i tornes a començar.

Sessió 6: Establir videoconferència amb el seu fill/a. Aquesta ja és la darrera sessió i el que farem serà posar en pràctica tot el que hem après durant les cinc sessions anteriors. Avui serà una sessió individual i aprofitaré per deixar-los una estona sols perquè puguin parlar i veure’s.
Els ha fet il·lusió i hem hagut d’adaptar l’horari perquè als seus fills els vagi bé poder-se connectar.

  

*Una curiositat que ha ocorregut al llarg de les sessions és que una de les dues anava apuntant el que s’havia de fer, pas rere pas, per recordar-ho tot. També apuntava les contrasenyes per por de no recordar-les. Hem deia que així podia practicar a casa.

5.     Avaluació de l’aprenentatge


Per avaluar l’aprenentatge que s’ha portat a terme hem de dir que l’activitat s’ha fet perquè les dues senyores han buscat ajuda per poder aconseguir un objectiu personal que s’han proposat de forma voluntària. Hem partit dels coneixements bàsics que ja tenien –que eren que es podia fer però no sabien res.
Al llarg de les sessions s’ha anat fent una avaluació formativa i de seguiment dels coneixements que anaven construint. I per tant també anava mirant si de mica en mica s’assolien els objectius que ens havíem plantejat al principi quan vaig fer la fitxa de disseny. He de dir però que també he fet una avaluació final i és que després de la sisena sessió en vaig afegir una altra perquè elles fossin les que m’ensenyessin tot el que havien après. I vaig veure uns resultats molt positius.
He de dir que alguns cops ens van sorgir uns problemes que no vull dir inesperats perquè en algun moment se m’havia passat pel cap però en tot moment havia intentat tenir-ho controlat, com per exemple, no recordo la contrasenya de la direcció de correu electrònic. En aquest cas el que vaig fer va ser acompanyar-la durant el procés de recuperació de la contrasenya i fins i tot la vaig ajudar donant una direcció meva perquè ens poguessin facilitar allí la nova contrasenya. També ho he tingut en compte a l’hora d’avaluar perquè un dels punts importants que sempre remarcava és fer les coses sense por i si ens equivoquem molt, segur que té una solució però primer ho hem d’intentar resoldre per nosaltres mateixos i sinó després demanem l’ajuda a qui sigui.

Cal dir que l’actitud de les dues dones sobre les activitats que anàvem realitzant ha estat molt positiva, s’han involucrat molt i han dedicat estones de pràctica a casa, s’han mostrat participatives i motivades i sobretot amb ganes d’aprendre realitzant com a pregunta tots els dubtes que se’ls plantejaven a l’hora de portar a terme la pràctica.

Com hem pogut veure al llegir les activitats totes aquestes han estat desenvolupades a partir de les noves tecnologies. No podem dir que això sigui la motivació de les dues alumnes sinó que la motivació era arribar a fer la videoconferència amb els seus fills/es.
Els ha costat bastant adaptar-se a la utilització de l’ordinador ja que no l’havien utilitzat mai i s’han arribat a posar una mica nervioses i en algun moment s’han desmotivat, però mai han tirat la tovallola i han continuat endavant.

Quan s’han acabat totes les activitats se’ls ha demanat que facin una valoració sobre la programació realitzada, els objectius plantejats i les explicacions donades per la psicopedagoga. I ha estat molt positiva, s’han mostrat molt satisfetes i orgulloses, i sobretot agraïdes.


6.     Avaluació tecnològica


Aquí es farà una valoració de la utilització de les TIC que plantejàvem en el disseny. Més que res per veure si han servit i hem aconseguit els objectius plantejats entorn a les noves tecnologies utilitzades al llarg de tot el projecte. També saber si hem escollit els programes adequats i el per què o per què no.

Aquest projecte s’ha centrat principalment amb la utilització dels ordinadors portàtils (una mica antics) que tenien les alumnes i que eren possessió dels seus fills. Hem utilitzat els programes que estan més de ‘moda’ i que elles ja tenien dins els PC’s, a més eren senzills i fàcils de fer un nou registre i fàcils de manejar. Hem utilitzat el correu electrònic -Gmail -, Internet -Google-, Skype, Facebook, Word.

S’ha tingut molt en compte la utilització del google a l’hora de fer la recerca de com crear els nous comptes de gmail, buscar el facebook, etc. I la veritat és que la valoració ha estat molt positiva, ja que van aprendre de prest que havien d’agafar confiança i seguretat per elles mateixes, i així ho van fer.

Hem intentat treballar des de la visualització dels passos que s’havien de fer a partir d’una mostra des del portàtil meu perquè fos tot una mica més fàcil. El fet d’ensenyar-los-hi al principi i intentar que facin el treball per elles mateixes els ha motivat molt i ha servit per agafar confiança amb elles mateixes i això ha fet que els aprenentatges que s’anaven fent eren significatius.
Fent referència a les dificultats que ens hem trobat al llarg del procés és que vam partir de zero, i amb això si hi afegim l’edat de les dues alumnes he de dir que ha estat costós, les inseguretats eren bastant evidents, i una feina important que vaig haver de fer és donar-lis confiança.
Hem allargat una mica algunes de les sessions perquè practiquessin una mica més. Sobretot també perquè així aprofitàvem per repassar el que havíem après a fer a les sessions anteriors i així reafirmar tot el que s’havia donat com a coneixement nou i consolidar-los.

Ja per acabar, com a conclusió i valoració general de les TIC que han utilitzat és molt bona, a elles els ha estat de gran ajuda per aconseguir l’objectiu que es varen plantejar des d’un principi, i com que era una motivació personal han fet una participació activa, a més d’aprendre nous coneixements (canvi conceptual - adquisició de nous conceptes).


7.     Conclusions


Una vegada acabat el projecte he de dir que en faig una valoració molt positiva de com ha anat tot. He de dir que les alumnes m’ho han posat molt fàcil ja que tenien moltes ganes d’aprendre i aconseguir l’objectiu que s’havien proposat i per tant s’han implicat al 100%.

Com a mediadora de l’activitat he de dir que no m’ha estat gaire difícil ja que són unes eines que jo he utilitzat molt al llarg del meu temps d’estudi fora de casa. Però també he hagut d’aprendre’n una mica més ja que hi havia coses que desconeixia de cada un dels programes i així he aprofundit dins cadascun dels programes utilitzats. Per tant també he aconseguit un creixement personal i canvi conceptual.

Les meves alumnes han fet un canvi conceptual ja que tenien (tenien una mala visió de les noves tecnologies ja que diuen que és un canvi que ja els ha agafat de majors i que ells no estan per aquestes coses) i així han aconseguit construir un nou model mental.

El tema que s’ha tractat l’han escollit elles mateixes ja que buscaven ajuda per aprendre a fer la videoconferència i així han assolit els aprenentatges que d’ara cap a endavant els seran molt útils per connectar-se amb els seus fills.

A nivell personal hem tornaré a plantejar aquest repte amb diferents persones també majors ja que he gaudit molt veient les cares de satisfacció, i la motivació i involucració d’aquestes persones.

9.     Annex


9.1. Autovaluació de l’activitat


Ara que he arribat al final d’aquesta activitat i m’he aturat a analitzar les diferents parts d’aquesta he de dir que crec he aconseguit assolir l’objectiu principal que era fer un aprenentatge significatiu a través de la utilització de les TIC.

He de dir que he tractat amb un sector al qual jo no hi estic acostumada però que vaig creure que era molt bo i del qual en podíem treure molt de profit. He de reconèixer que ja m’havien demanat ajuda un parell de cops però per motius personals vaig haver de renunciar, elles estaven dispostes a esperar i ara que ho he portat a terme estic molt satisfeta d’haver escollit aquesta branca.

La fitxa de disseny crec que mostra que hi ha una bona estructuració i delimiten molt les passes que es seguiran per desenvolupar totes aquestes activitats, i relacionen els continguts amb la teoria de Jonassen que trobem als apunts de l’assignatura.

Crec que el mapa conceptual compleix amb els principals conceptes de la TE que estan relacionats amb l’aprenentatge significatiu i a més mostra de forma clara els conceptes que són més rellevants. I aquests conceptes són els que fonamenten l’activitat i el que fa que els alumnes canviïn els conceptes que ja tenien.

Després de tot això veiem una definició de les activitats que es portaran a terme que coincideixen amb les sessions que es fan i també es fa una petita valoració de com han anat cadascuna d’aquestes activitats. A aquest apartat hem afegit algunes fotografies que he anat fent durant tot el procés que hem seguit.

Una vegada hem acabat el projecte he de dir que no és que hagi estat molt difícil de portar a terme però hem acabat totes molt satisfetes ja que han aconseguit l’objectiu que s’havien proposat i per elles això era el més important de tot.


9.2. Autoavaluació global de l’assignatura


Per tal de fer una valoració general del treball realitzat en aquesta assignatura al llarg d’aquest semestre és molt positiva. He de dir que al principi hem va costar moltíssim aprofundir a tots els conceptes de l’assignatura i ho tractava tot de forma més superficial. Però en la darrera activitat, he de dir que he estat treballant molt a gust i he intentat anar aprofundint tot i que m’hauria agradat molt més treballar-ho a una escola, la qual cosa no m’ha estat possible per motius de treball personal.
Així i tot, mica en mica crec que he aconseguit aprofundir més en tots els temes tractats i valoro de forma molt positiva el canvi conceptual que he viscut al llarg de tota l’assignatura.
En la primera activitat tinc una valoració d’una B i la veritat és que vaig estar realment satisfeta amb aquesta valoració, de la segona tinc una C+ i la veritat és que hem vaig decebre bastant de mi mateixa. Espero que en aquesta darrera activitat pugui obtenir de nou una B ja que he intentat millorar el darrer treball i m’hi he esforçat molt.

Estic aprenent? Què estic aprenent? 
Sí estic aprenent, i puc afirmar que el meu aprenentatge és significatiu. He experimentat un canvi conceptual envers la Tecnologia, Ciència i Societat. També he descobert què és la Tecnologia Educativa. A més, he après a utilitzar eines tecnològiques desconegudes per mi tals com el Blog, el Cmaps i en fi crec he après útils per a la meva vida diària.


Com ho estic aprenent? 
Ho he anat aprenent de mica en mica i gràcies a les diferents activitats que s’han proposat a l’assignatura amb un objectiu clar, aprofundir en la relació que hi ha entre Ciència, Societat, Tecnologia i Tecnologia educativa, i en les quals hem anat utilitzant diferents eines tecnològiques. A més he dir que ha estat un treball de forma col·laborativa amb la resta de companys, ja que hem seguit un debat molt interessant. A través de tot això he descobert l’aprenentatge significatiu i he aconseguit que els meus coneixements previs hagin anat evolucionant fins arribar a transformar-se i adquirir un canvi conceptual.


Quin paper juguen els diversos elements implicats, especialment la tecnologia i el seu tractament? 
El paper que juga la tecnologia a més a més de les diferents eines tecnològiques hem estat utilitzant és el d’adquirir l’aprenentatge significatiu que es plantejava com a objectiu des del principi de l’assignatura.
El fet d’utilitzar els mapes conceptuals he de dir que m’han fet reflexionar sobre els continguts treballats per poder-los enllaçar entre ells per veure les relacions existents, i no ha estat una tasca fàcil.


Hi ha al darrera un disseny tecnològic?
Evidentment penso que sí que al darrera de tot hi ha un disseny tecnològic, ja que el treball que hem anat realitzant té com a base la TE (Tecnologia Educativa). I he d’afirmar que considero  que és una forma genial d’aprendre i que l’aprenentatge sigui significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada