dilluns, 11 de novembre del 2013

ACTIVITAT 3: SÍNTESI



INTRODUCCIÓ


El que hem de fer en aquesta activitat és una relació i reflexió sobre tots els conceptes treballats fins ara per saber si hem canviat la relació que s’establia entre TECNOLOGIA, CIÈNCIA I SOCIETAT des del principi de l’assignatura. Per fer-ho hem treballar l’article de Domènech i Tirado, el material en paper de l’assignatura de Julio Cabrero, el mòdul nombre 1 – l’Educació i tecnologia fonaments teòrics- i els fils de debat de l’activitat 2.
Tot això ho hem hagut d’anar comparant al primer mapa conceptual que varem fer durant la presentació de l’assignatura a l’avaluació inicial. Hem partit d’aquest hi hem hagut d’incorporar els nous aprenentatges que hem fet.

INFORME DE SÍNTESI

Per començar he de dir que quan hem van demanar que fes un mapa conceptual que mostrés la relació entre aquests quatre conceptes- Tecnologia, ciència, societat i educació- vaig donar moltes voltes en fer-lo ja que no tenia clar com ho havia d’interrelacionar tot, encara que tenia la certesa que estaven relacionades entre elles però no ho tenia gens clar.

He de dir que l’augment de conceptes i relació entre ells durant el treball ha estat considerable i després de la lectura de l’article de Domènech i Tirado s’ha notat molt. En la lectura d’aquest no només m’ha quedat clara la interrelació que hi ha entre els quatre conceptes inicials sinó que estan estretament lligats i que de forma independent no tenen el sentit ja que es complementen els uns amb els altres.
Quan vaig elaborar el primer mapa conceptual no vaig fer referència als conceptes CTSE, cosa que ara sí.

Pel que fa a les relacions entre Tecnologia i Societat es parla de dos fils diferents i punts de vista ben contrastats, que són els que hem utilitzat al llarg del debat; el determinista tecnològic – la societat defensa els canvis socials i el determinisme social – que diu que és la societat qui provoca els canvis tecnològics. Després d’haver llegit l’article el que ens queda clar és que tot i que són dos extrems oposats no es poden entendre l’un sense l’altre i per tant un i altre es donen forma mútuament. Amb això hem d’entendre que entre allò social i allò que és tecnològic, el límit, és molt fràgil i no es poden entendre per separat.

A més a més he fet una lectura acurada del primer mòdul de J. Cabrero i també m’han aportat nous coneixements sobre les NTIC i sobre la utilització d’aquestes dins de les aules i al llarg del procés d’ensenyament-aprenentatge. Tot i que hem vaig aturar a fer una reflexió personal i la conclusió que vaig treure és que segurament sí que són unes eines molt motivadores pels infants d’avui dia però que s’ha de fer a través d’una regulació i planificació absoluta i sense caure en l’error d’utilitzar-les sempre i per tot com a millor recurs didàctic. I no val tot dins el món de les noves tecnologies, s’ha de saber escollir a partir dels objectius concrets que s’hagin plantejat i fer un aprenentatge significatiu.

Fent referència al que ha estat el debat dir que ha estat molt interessant ja que la gent s’ha implicat en el debat i m’han fet aprendre nous conceptes i sobretot reflexionar molt sobre els temes que més m’han interessat. A més a més crec que hem poden ser molt útils per la pràctica docent.

ANÀLISI COMPARTATIU DELS DOS MAPES CONCEPTUALS

És evident que s’han produït canvis molt significatius entre el primer mapa i el segon. Les interrelacions entre conceptes van augmentant mentre faig una lectura acurada dels materials i per tant vaig adquirint nous aprenentatges que es veuen reflectits en el segon mapa conceptual a través de les línies que uneixen els conceptes.

El primer mapa conceptual era MOLT senzill i massa simple, vist en aquest moment, en aquest segon mapa he intentat que els conceptes es vagin integrant entre uns i altres. He de reconèixer que m’ha costat i m’he embullat bastant a l’hora d’organitzar-lo i marcar les interrelacions. En aquest segon mapa apareixen molts més conceptes nous que abans no hi eren i he utilitzat esquemes diferents per fer-ho. També he utilitzat els nodes cosa que al primer no els havia utilitzat, o hi feien molt poca presència. Ara en canvi no. A més a més he utilitzat colorets i diferents mides de lletres per remarcar els conceptes més importants i també la negreta. Ja que són els que considero claus pel desenvolupament del mapa conceptual.

També he intentat fer-los molt esquemàtic i senzill perquè es pugui entendre bé. He intentat no fer repeticions de conceptes ja que així es veu d’una forma molt més clara totes les relacions que té un concepte, ja que si apareix algunes vegades en el mateix esquema acaben quedant ‘caps solts’ i és més difícil de lligar-ho en un simple cop d’ull.

Al llarg de l’elaboració d’aquesta tercera activitat, com és normal, hi ha hagut una reelaboració de conceptes i per tant canvis en el que inicialment tenia a través d’un procés lent i constant de treball i evolució personal i per tant ha estat un canvi conscient. Sobretot hi ha hagut canvis en com jo entenia les relacions entre els CTSE.

He de dir que mica en mica i utilitzant el CMPATOOLS m’he anat adaptant a aquest programa. La veritat és que al principi no hi tenia molta afinitat i hem costava moltíssim utilitzar-lo. Vaig haver de fer un intensiu per ‘dominar-lo’ i segurament encara hem queden coses per descobrir però m’ha facilitat el treball. Reconec que és una bona eina ja que pots fer i desfer tantes vegades com és necessari sense necessitat d’haver de començar de nou i és una avantatge important.


1r  MAPA DE CONCEPTES



 



2n MAPA DE CONCEPTES




 


Per començar m’agradaria dir que crec que he anat avançant força en quan a conceptes durant les activitats que hem anat duent a terme i espero seguir creixent en quant a aquest món de les noves tecnologies.
Pel que fa a la utilització del cmaps és una eina que ja havia emprat altres vegades i que no sé perquè però hem costa de dominar. Crec que sóc més pràctica amb altres tipus de programari, tot i que suposa un repte per mi cada vegada que l’he d’utilitzar i m’agrada superar-lo amb èxit.
Ja per acabar m’agradaria dir que vaig trobar molt interessant el debat i que hi havia uns quants fils que hem feien ‘borinar el nas’. Per tant els vaig intentar anar seguint, i sinó ho he fet un cop havia finalitzat l’activitat. Crec que les aportacions dels companys han estat del tot enriquidores.

 BIBLIOGRAFIA


-          Cabero, J. (2003). Mòdul didàctic 1. Educació i tecnologia: fonaments teòrics. Barcelona: UOC.

-          Jonassen, D. (2003). Mòdul didàctic 3. TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista. Barcelona: UOC.

-          Domenech, M., Tirado, J. (2002). Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la psicologia: http://www.uoc.edu/web/cat/art/uoc/domenech-tirado0302/domenech-tirado0302.html    


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada