diumenge, 19 de gener del 2014

Cas d'aprenentatge personal de NTIC

Cas 1 Projecte TIC i aprenentatge significatiu
Què hi ha dins d’un piano?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de l’assignatura Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació que estudien psicopedagogia a través de la UOC (Universitat Oberta de Catalunya), hem estat treballant els continguts de l’assignatura a distància i mitjançant la mediació de noves tecnologies. Hem utilitzat una varietat d’eines ben extens com ho és l’Internet, i evidentment, el campus de la UOC i l’espai d’aquesta assignatura en concret, on hem trobat tots els materials, hi tenim el debat, els fòrums de dubtes, les bústies de correus, el calendari amb les activitats, etc.). Hem utilitzat un wikispace, un blog, el cmpatools per crear els mapes conceptuals, el word per realitzar les tasques i l’ús d’eines de recerca.
 Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
2 anys
2 anys a una escola concertada.
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
11 anys aproximadament.
Nivell d’usuària.
Tipus d’escola
Universitat

Localització del centre
Entorn virtual

Connexió
Internet, wifi, alta velocitat

Localització dels recursos tecnològics
Ordinador personal.

Situació socioeconòmica dels l’alumnes
No en tenim les dades corresponents per saber-ho.

Context del cas
Nivell dels alumnes
Universitari. Cursant una 2n cicle d’una llicenciatura.
Hi ha molta varietat d’alumnes, des d’edats, situacions econòmiques, etc.
Àrea / unitat
Informàtica.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Creació d’un blog.
- Compartir adreça del bloc en l’espai wikispace.
- Incloure la signatura als missatges en el campus.
- Participació en un debat proposat.
- Elaboració d’alguns mapes conceptuals.
- Disseny d’una activitat d’aprenentatge significatiu a través de les noves tecnologies.
- Aplicació d’aquest disseny.
- Presentació de l’activitat portarda a terme en forma de cas.
- Presentació dels aprenentatges assolits a aquesta assignatura també en forma de cas al blog.
- S’han de fer autoavaluacions, coavaluacions i reflexions  a partir d’una rúbrica de totes les activitats realitzades al llarg del curs i de l’aprenentatge que s’ha fet d’aquestes activitats.
Nivell d’aprenentatge esperat
- Saber crear un blog -  en el meu cas a través d’un compte de blogger relacionat amb el correu electrònic gmail-.
- Saber accedir a tot el material del què disposem, vídeos al youtube, obrir documents, etc.
- Compartir el treball amb el professor/a a través de l’espai de registre d’avaluació contínua.
- Realització d’aportacions amb els seus arguments.


Tipus d’activitat
Ús de les TIC, aplicació i reflexió sobre aquesta eina.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
- Internet.
- Processador de textos. (microsoft word)
- Campus de la UOC.
- Wikispace.
- Blog.
- Programa Cmaptools.
- Wifi.

Raó per la qual la fa servir
- Recerca d’informació  necessària per a realitzar els treballs.
- Compartir informació en fòrum i blog.
- Resolució de dubtes en l’espai de l’assignatura.
- entrega de treballs.
- Elaboració de reflexions personals sobre el treball.
- Elaboració autoavaluacions.
- Portafoli d’autoavaluació continuada.
- Debats.
- Creació de mapes conceptuals.

Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Resolució de problemes que tenen un ús de regles en els quals s’han de prendre algunes decisions, s’han de resoldre les dificultats que es troben al llarg del camí, s’han d’analitzar diferents casos i crear models conceptuals a través de mapes conceptuals.

Dificultats trobades
La principal dificultat que m’he trobat ha estat totalment personal i ha estat la manca de temps per realitzar amb calma totes les activitats. També he tingut una mica de problema a l’hora de crear l’índex automàtic per primera vegada i per acabar la utilització fluïda del programa cmpatools.

Ajuda / col·laboració emprada
He tingut molta sort de l’ajuda que en tot moment he tingut gràcies al fòrum i als meus companys en resolució de dubtes.
Tot i que molts dubtes no els he plantejat ja que ja havien estat plantejats per algun company i m’era de gran ajuda les respostes que ja s’havien aportat.
Rol del professor
Guia de tot el procés i orientador.

Rol de l’estudiant
Actiu i protagonista en el seu propi procés d'aprenentatge i de col·laboració amb la resta de companys.
Els blogs crec que també han estat d’ajuda a la resta de companys de l’aula.
Resultats
Observacions
 El fet de seguir l’avaluació continuada serveix per anar construint el propi aprenentatge a través de l’ús de les NTIC.

Avaluació de l’aprenentatge
- Qüestionaris d’avaluació.
-Qüestionaris de coavaluació.
- Rúbriques.
- Penja de treballs i reflexions al blog.

Lliçó apresa pel professor

Reflexió disseny assignatura sobre comentaris dels alumnes.



Història complerta
Entrevistador: Bon dia i gràcies per concebre’m aquesta entrevista. Primer de tot m’agradaria que m’expliquessis una experiència enriquidora com a professional relacionada amb les noves tecnologies.
Professor: Aquesta experiència és la que he tingut amb el treball portat a terme a l’assignatura Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació a través de la Universitat Oberta de Catalunya. La forma de treballar els continguts de l’assignatura ha estat a través de les noves tecnologies.
Les eines que hem utilitzat per seguir l’avaluació continuada de l’assignatura han estat el campus de la UOC, concretament, bústies, fòrum, debat, registra d’avaluació continua, material web, el wikispace, blog, cmpatools per fer mapes de conceptes, word, etc.
Entrevistador: Tenien alguns coneixements dels mitjans tecnològics que els vas presentar per treballar el repte?
Professor: La veritat és que alguns si, per exemple, havia utilitzat el programa cmpatools però la veritat és que no en tenia gaire habilitat a l’hora d’utilitzar-lo, a més el fet d’haver de crear un índex automàtic, la primera vegada se’m va resistir bastant, però després ja no. També vaig haver d’investigar per buscar un missatge concret d’un company a l’hora de fer avaluació del debat, però va ser fàcil.
Entrevistador: Van sorgir més problemes al llarg del desenvolupament de l’activitat?
Professor: les estones que considero que han estat d’incertesa han estat per motius personals ja que he anat molt justeta de temps aquest semestre i això d’haver anar una mica a contrarellotge m’ha creat incerteses per si no ho feia bé. El que també m’ha costat és fer les rúbriques i avaluar un company, és el que menys m’ha agradat ja que volia ser justa i fer el treball més correctament possible. També vaig tenir dubtes a l’hora de crear la fitxa de disseny ja que era en un context no escolar i això hem va crear una mica d’incertesa.
Entrevistador: Consideres que has obtingut aprenentatges significatius?
Professor: Considero que sí, ja que he partit dels coneixements previs i de les curiositats i interessos. He anat ampliant els coneixements que tenia el principi i he evolucionat força en quant a conceptes.
Entrevistador: Com ha estat l’avaluació?
Professor: S’ha portat a terme a través de rúbriques d’avaluació i coavaluació. També hem fet entregues de treballs i la publicació de casos i reflexions sobre el propi procés d’aprenentatge a través del blog.
Entrevistador: Saps si hi ha hagut dificultats per seguir l’avaluació continuada i els treballs a realitzar?
Professor: Suposo que cada alumne ha tingut les seves dificultats -com jo personalent- i s’ha anat cercant mètodes de resoldre’ls a través de consultes, etc. Crec que qualsevol dels alumnes que hagi aconseguit seguir l’avaluació continua haurà trobat dificultats per anar en augment en quant a coneixements a partir dels previs que tenia, i ha fet un augment en quant a TIC  i TE.
Entrevistador: Quina ha estat la durada del projecte?
Professor: La durada ha estat de 4 intensos mesos.
Entrevistador: Moltes gràcies per concebre’m aquesta entrevista.
Professor: Gràcies a vostè!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada